Антон Антонов: Електронна винетка може да се купи и 5 мин преди пътуване

14 ноември 2018

Източник: вестник "24 часа"

Електронна винетка може да се купи и 5 мин преди пътуване.

Почти невъзможно е да има нарушители, защото 105 автомобила и 295 рамки по пътищата ще контролират.

- Г-н Антонов, оглавихте новото толуправление, какви функции ще имате?

- Първата ми и основна задача е успешното внедряване на системата електронната винетка от 1 януари 2019 г. и въвеждането на толтакса от 16 август 2019 г. за автомобили над 3,5 тона. Междувременно идва и самото управление и опериране, това е по-трудната и предизвикателна задача. В договора с изпълнителя "Капш" пише, че той трябва да проектира и изгради системата, след това я предава на АПИ.

- Защо е необходимо да бъдат наемани още над 900 души?

- Наш ангажимент е да оперираме със системата. Назначаваме 920 души, 650 от тях ще имат контролни функции - ще налагат глоби, те ще са на пътя. По договор с "Капш" ни се предоставят 105 коли, част от които контролират, другите правоприлагат. Останалите служители ще са
специализирана администрация. Ще търсим много специалисти по информационни технологии. До дни ще обявим позициите, набирането на
кадри ще е голямо предизвикателство.

- На какъв етап е въвеждането на толсистемата?

- През август проведохме първите тестове на системата. В момента тече доставка на различни компоненти. Това са коли, терминали за
самообслужване, от които да се купува електронна винетка, рамки с камери, които ще се монтират на пътя. Камерите по пътната мрежа ще
осъществяват също контрол, отделен от този на екипите. В края на месеца започва и тест на реално изградената система. Вече има
оборудвани три рамки на магистрала "Струма", лот 3.3.

- Ще успеете ли в срок?

- Имаме гаранция от изпълнителя, че на 17 декември ще се купува винетка по електронен път - през мобилно приложение, през уебсайта, ще
има терминали в търговските обекти и, разбира се, на каса в брой.
Шофьорите трябва да бъдат много внимателни, когато попълват информация за закупуване на винетка - да не допуснат грешка.

- Носи ли отговорност изпълнителят, ако нещо не се случи по график или не сработи добре?

- Разбира се, че носи отговорност. Има договор, в който е разписано какви са санкциите при неизпълнение на съответните задължения.

- Кога ще станат ясни тарифите за толтакси?

- През май подписахме договор с консултанта ни - Световната банка, и се разработват сценарии за толтарифата. Преди 3 години бяха
публикувани предложения от Световната банка, но те са с данни за пътния трафик от 2012-2013 г. Те са остарели, бяха необходими, за да
има представа правителството какви биха били ефектите от толсистемата.

Вече имаме нова преброителна система с нови данни за трафика.

След като Световната банка ни предостави варианти за тарифиране, ще проведем срещи с всички заинтересовани страни, за да изберем
най-консенсусния.

Следваща стъпка ще бъде одобрение на тарифата от Европейската комисия. За по-екологичните камиони ще има по-ниска тарифа. Идеята е да се насърчи подмяната на автопарка. Част от работата на консултанта ни е да предложи как автобусите и по-малките превозвачи също да бъдат
облекчени.

- Кои пътища ще бъдат обхванати?

- Според заданието за толтаксуването ще се включват 16 317 км пътища - магистрали, първи, втори и трети клас. Ясно е, че повечето, особено
от трети клас, са в недобро състояние. В момента Световната банка и колеги от АПИ работят, за да ги идентифицират и на първо време те да
бъдат изключени от толтаксите. С течение на времето, когато се преведат в нормално експлоатационно състояние, ще бъдат включени.
Обявихме търг за събиране на ГИС данни. Така ще е ясно един камион през коя част от пътната мрежа минава, през кой сегмент и колко дължи.

- Какви са механизмите за контрол, които ще се упражняват на пътя?

- Ако не сте платили винетка, контролиращите органи веднага ще ви идентифицират като нарушител чрез видеонаблюдението в автомобилите по пътната мрежа.

Камерите снимат регистрационния номер и виждат в системата, че няма заплатена винетка. Тази информация веднага се предава и когато ви спре контролиращият орган, ще ви даде възможност да заплатите компенсаторна такса.

Единственият начин да я платите на място ще е с банкова карта.

Ако нямате такава, ви се дава акт за нарушение, имате 14-дневен срок да заплатите таксата. Ако не го направите, тогава се стига до
наказателно постановление, което за винетка в момента е 300 лв.
Шофьорите, които имат валидна стикер винетка, след 1 януари могат да я преобразуват в електронна на сайта bgtoll.bg. Трябва да напишат
регистрационния номер на колата и валидността, след това е наш ангажимент да дадем информацията към системата. Преобразуването не е
задължително, а е препоръчително.

- Какъв ще е размерът на компенсаторната такса?

- При определянето на компенсаторната такса е търсен баланс между събираемост и справедливо определяне на размера. В момента се обсъжда за коли до 3,5 тона да е 30 лв., има и мнения, че размерът трябва да е няколко пъти по-висок.

Тази такса ще е валидна само за 24 часа, ако например камерата ви хваща, че сте нарушител. Почти невъзможно е гражданин да бъде
нарушител, защото освен 105 автомобила ще има 295 рамки по пътната мрежа, ще са оборудвани с камери, сензори. Те снимат всяко преминаващо превозно средство и ако колата е на нарушител, информацията ще се подава към нашия дейта център. На излизане от България агенция "Митници" също ще контролира.

- Необходимо ли е да бъде предвидено време преди плащането на електронна винетка?

- В нашата система са предвидени всички начини на плащане - с дебитни, кредитни карти, както и банков трансфер. Шофьорите, които искат да
закупят електронна винетка чрез банков трансфер, е добре да платят ден или два по-рано.

Когато покупката е с карта или кеш, плащането ще се отразява до пет минути в системата. Закупилите електронна винетка ще могат да проверят на bgtoll.bg и чрез мобилното приложение дали винетката е валидна. Всички процеси са направени с цел да улеснят потребителите.

- Кога ще бъдат инвестирани приходите от толтакси в подобряване на инфраструктурата?

- Част от приходите от толсистемата ще бъдат инвестирани целево в подобряване на пътната инфраструктура. Този план ще започне да се
изпълнява през 2019-2020 г.

***

CV

• Завършил е счетоводство и финанси в университета "Оксфорд Брукс", Англия, и има магистратура по бизнес администрация от университета
"Уорик" в Ковънтри, Англия.

• 2005-2009 г. е представител на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в Постоянното представителство на
България в Брюксел.

• Служител на АПИ от юни 2012 г.

• От началото на 2018 г. е ръководител на екипа за внедряване на системата за електронно таксуване на пътищата и е началник на отдел
ТОЛ в дирекция "Пътни такси и разрешителни".