Как могат да се коригират грешно декларирани данни при покупка на е-винетка?
При купуването на е-винетка отговорността за попълване на коректна информация е на собственика или ползвателя на автомобила.
Според чл. 5, ал. 3 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя. В случай на неправилно декларирани данни, се счита че за пътното превозно средство не е платена дължимата винетна такса.
При покупка от уебсайта www.bgtoll.bg, терминал за самотаксуване или мобилното приложение BGTOLL системата неколкократно изисква от потребителя проверка на въведените данни. Приканваме шофьорите, които купуват е-винетка, внимателно да преглеждат и проверяват въведените от тях данни преди да потвърдят финално плащането.
Вписването на регистрационния номер може да бъде както на кирилица, така и на латиница, но трябва да съответства на символите в самия регистрационен номер. Въвеждат се само букви и цифри. Символите 0 (нула) и О (буква О) не са взаимозаменяеми. В случай че регистрационният номер съдържа тире, точка или интервал, те не се въвеждат.
Корекция на грешно декларирани данни при покупка на е-винетка е възможна, само ако безспорно се установи, че в България не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на първоначално попълнените регистрационен номер, държава на регистрация или категория. Поправка на електронна винетка може да бъде направена, ако при покупката потребителят е въвел неверен регистрационен номер, сгрешил е държавата, в която е регистрирано превозното средство или неговата категория (когато е посочено ремарке вместо лека кола или обратното).
За да бъде извършена корекцията, е необходимо собственикът или ползвателят на превозното средство да подаде заявление за промяна на грешно декларирани данни. Образецът на заявлението е публикуван на сайта www.bgtoll.bg в раздел „За нас“, секция „Заявления“.
За по-бърза обработка на заявленията е препоръчително заявителят да представи:
∙ Свидетелство за регистрация на ППС;
∙ Разписка за платената електронна винетка;
∙ Пълномощно, в случай че заявлението не се подава от собственика на превозното средство.
Заявленията могат да се подават до Агенция „Пътна инфраструктура“, Национално тол управление на адрес: град София, бул. „Никола Петков“ № 86, в 27-те Областни пътни управления или на електронен адрес: info@bgtoll.bg.
В случай че искането за промяна бъде уважено, данните за е-винетка ще бъдат променени. Законът за пътищата не регламентира възстановяване на суми за е-винетки при грешно въведени данни при покупката й.
Промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на извършване на корекцията. Променената винетка е валидна до изтичането на срока на валидност на първоначално издадената. Регистрираните нарушения от електронната система за събиране на пътни такси преди момента на корекцията, не се анулират.